För tio år sedan flyttade Jimmy Zhao till Uppsala i Sverige för att studera it. Han ville skapa nya kontakter i sitt nya land men de inåtvända nordborna kunde inte mingla och ingen hade tid i kalendern för möten. I sitt nygrundade företag försöker han lösa problemet. Zhaos idé är att para ihop unga företagare

För tio år sedan flyttade Jimmy Zhao till Uppsala i Sverige för att studera it. Han ville skapa nya kontakter i sitt nya land men de inåtvända nordborna kunde inte mingla och ingen hade tid i kalendern för möten. I sitt nygrundade företag försöker han lösa problemet.

DSC_6117
Jimmy Zhao, från utbytesstudent till grundare och vd för Lunchback. Bild: Niklas Evers

Zhaos idé är att para ihop unga företagare eller arbetssökande med mentorer som sitter på högre poster inom näringslivet. Det här skulle han själv ha önskat efter studietiden, i karriärens startgropar som ung entreprenör, men han lyckades aldrig få till ett meningsfullt möte. Hans lösning blev att boka in sina möten med businesshöjdare över lunch. Det är inte direkt någon ny idé men genom att sätta mentorlunchandet i system genom företaget Lunchback hoppas han göra nätverkandet enklare.

– Det är svårt att hitta tid för möten men alla har tid med lunch!

Det är bara drygt fyra månader sedan arbetet med Lunchback inleddes men företaget har redan dragit igång en testversion av sin app med samma namn. Appen har runt 1000 användare, bland dem spelutvecklaren Rovios förra marknadsföringschef Tuomas Lonka. Appen fungerar tills vidare som ett mentornätverk kopplat till Linkedin men i framtiden ska funktionerna breddas.

Läs också: Fler forskare blir företagare

– Idén föddes helt och hållet ur mina egna erfarenheter. Hemma i Kina är det viktigt med goda förhållanden då man gör affärer, men här hade jag svårt att skapa de nätverk som krävdes, säger Zhao.

Via appen kan både studenter och entreprenörer hitta mentorer och boka in en lunch. Den som bokat lunchen bjuder på kalaset vilket poängteras i företagets slogan “Hitta din mentor till priset av en lunch”.

Luchback är ingen produkt för de breda massorna utan en nischad tjänst för unga Linkedin-användare. Men tjänsten verkar ha potential. I september tog Lunchback hem segern i pitch-tävlingen Sthlm Tech och Zhao säger att bara företaget blivit tillräckligt etablerat i Sverige ska de expandera till Finland och andra europeiska länder. Just nu söker uppstartsföretaget efter finansiärer och har också inlett en crowdfunding-kampanj för att se hur stort intresset för tjänsten är.

Om skribenten
Publicerad
november 24, 2015

3 kommentarer om “Trubbel under studierna gav affärsidé”

Lämna ett svar