Under studietiden kan det vara svårt att satsa på allsidig och hälsosam mat. Som tur finns det en massa olika sätt att äta gott och nyttigt samt spara både tid och pengar.

Studentvänlig mat är ett aktuellt ämne. För att ta reda på hur man lagar billig och hälsosam mat träffade jag Kitty Norros som studerar vid Helsingfors universitet och arbetar som kommunikationskoordinator på Aalto-universitetet. Kitty har en stor passion för matlagning, hon har deltagit i ett projekt Hella Food där professionella kockar lär ut matlagningskonster och även jobbat på projektets pop-up restaurang. Kitty har ett eget Instagram-konto Kitfood som inspirerar till enkel och kreativ matlagning.

– Man får jättegott med billiga ingredienser om man kokar dem länge. Om man gör ugnsrostad potatis eller ugnsrostad rödbeta – det är jättebilligt, jättegott och jättelätt att laga. Man skär upp allting och sätter det i ugnen, och sen tänker man inte på det – man tittar en film på Netflix och sen är det färdigt.

När man köper färska produkter är det viktigt att köpa sådana som är i säsong, t.ex. sparris på våren, rödbeta på hösten, nypotatis på sommaren. Det är billigast och mest färskt. Det är också bra att använda sig av frysta produkter som man får året runt, t.ex. gröna bönor och majs.

Matbudget

Ett annat tips är att planera vad man ska köpa och laga i förväg. Planering hjälper en att ha bra koll på vad man behöver och vad man redan har hemma samt förminskar behov att gå och handla mat igen vilket påverkar matbudgeten positivt.

– Det är bra att välja en dag då man faktiskt har tid att laga mat, resten av dagarna kan man bara äta och använda sin tid till andra grejer. Jag brukar gå på lördag till butiken och på söndag lagar jag mat. På veckodagar föredrar jag att äta vegetariskt: istället för att köpa en köttbit som kostar ganska mycket brukar jag använda andra produkter som t.ex. röda bönor som är hälsosamma, billiga och bra för kroppen.

– Det är också en bra idé att laga stora mängder mat samtidigt. På det sättet sparar man både tid och pengar. Om man t.ex. köper kycklinglår, så är det mycket billigare att köpa ett paket där det är 3 stycken, skära upp dem i bitar så får man 6 måltider, förklarar Kitty.

Kitty rekommenderar att nu och då ta en bild på vad man har i kylskåpet. När man är på jobbet eller i skolan blir man lätt hungrig och får lust att köpa ohälsosamma produkter, samtidigt som man glömmer vad som finns hemma. På det sättet förminskar man också matsvinn genom att använda på riktigt allting som man har.

Det är också smart att ha mellanmål med hemifrån. När man har mellanmål med så undviker man impulsköp och orkar vänta tills man kommer hem och äter där, istället för att fara någonstans ut och äta – det är alltid dyrare.

Foto: Kitty Norros Instagram.

Kitty tipsade om enkla recept på maträtter som är både goda och billiga.

Körsbärstomater med pasta

Du behöver:

körsbärstomater (200g per person)
pasta
olja (t.ex. solrosolja eller rapsolja)
salt, peppar
ovanpå t.ex. färsk basilika, pinjenötter, mozzarella eller parmesan ost

2 kastrullar med lock

1- Fyll en kastrull med vatten och lägg på värmen. Sätt locket på så kokar det fortare.

2- Häll 4 matskedar olja i den andra kastrullen och sätt på full värme. Lägg genast i körsbärstomaterna.

3- När kastrullen blir varm börjar oljan hoppa ur pannan. Lägg locket på och skaka på kastrullen så att körsbärstomaterna inte bränner i.

4- När körsbärstomaternas yta spricker, ta en sked och mosa dem lite. Lägg värmen på låg och locket på. Rör om nu och då i c.10 minuter.

5- Koka pastan enligt instruktionerna på paketet.

6- Efter att du tagit bort vattnet från pastan, lägg pastan i kastrullen med körsbärstomaterna och rör om.

7- Smaksätt med salt och peppar.

 

Ugnsrostade rotfrukter

Du behöver:

potatis
batat
rödbeta
färsk eller torkad timjan och rosmarin
vitlök
olja (t.ex. solrosolja)
salt, peppar

ugnskärl eller ugnsplåt med bakplåtspapper på

1- Sätt ugnen på 180 grader.

2- Skala och skär rotfrukterna i ungefär lika stora bitar så att det tar lika länge för dem att bli kokta. Lägg i ugnskärlet.

3- Krossa vitlöksklyftor och häll i timjan och rosmarin enligt egen smak. En bra tumregel är att använda 1 vitlöksklyfta per 200 gram rotfrukter och en matsked torkade örter.

4- Häll 1 dl olja i ugnskärlet med rotfrukterna och blanda allt ihop.

5- Sätt på ugnens mellersta fas.

Beroende på hurdan ugn du har och vilken storlek du har skärt rotfrukterna i tar det ungefär 45 minuter för att bli färdigt. Testa med gaffel nu och då för att se om det är färdigt.

Lämna ett svar