HRT ger, HRT tar: det är studerande som tvingas betala notan för att också över 30-åriga studerande ska få åka med rabatt.

Styrelsen för Helsingforsregionens trafik, som består av ledamöter i HRT-kommunernas kommunfullmäktige, har under dagens möte bestämt att villkoren för HRT:s studeranderabatt förändras. HRT siktar på att förnya biljettzonerna under våren 2019 och förändringarna träder i kraft i samma veva.

Efter förändringarna kommer det inte längre att vara möjligt att köpa en enkelbiljett med studeranderabatt. Rabatten på periodbiljetten sänks också från 50 till 45 procent. De goda nyheterna är att studerande som är över 30 år inte längre behöver ha ett positivt beslut på studiestöd från FPA för att kunna få rabatt på sin biljett, utan rabatten gäller alla heltidsstuderande, oavsett ålder eller inkomster.

HRT:s styrelse vill med beslutet täcka det budgetunderskott som tillkommer då över 30-åriga studerande inkluderas i systemet. För tillfället stödjer kommunerna via HRT:s rabatter studerande med cirka 28,5 miljoner euro om året.

Under mötets gång föreslog Alviina Alametsä från De Gröna i Helsingfors, som studerar vid Helsingfors universitet, att rabatten för periodbiljetter skulle hållas på nuvarande 50 procent. Vänsterförbundets Hanna Mithiku, också hon ledamot i Helsingfors kommunfullmäktige, understödde ändringsförslaget, varefter en omröstning ägde rum.

Förslaget föll efter en omröstning med rösterna 10-3. Sirpa Hertell från De Gröna i Esbo röstade blankt. Utöver Alametsä och Mithiku röstade Sirpa Kauppinen från De Gröna i Vanda för förslaget.

Följande personer röstade emot:

  • Antti Aarnio, SDP Esbo
  • Iida Haglund, Samlingspartiet Helsingfors
  • Mika Helenius, Samlingspartiet Helsingfors
  • Tarja Kantola, SDP Helsingfors
  • Pasi Liukkonen, Sannfinländarna Vanda
  • Dennis Pasterstein, Samlingspartiet Helsingfors
  • Kristian Rehnström, SFP Vanda
  • Sakari Rokkanen, Samlingspartiet Vanda
  • Ville Ylikahri, De Gröna Helsingfors
  • Risto Rautava, Samlingspartiet Helsingfors

Sirpa Kauppinens förslag på ett tillägg i protokollet godkändes enhälligt. Enligt tillägget förbinder sig HRT till att följa med vilka effekter förändringen har, och att i framtiden överväga dess lyftande till 50 procent om så anses vara nödvändigt.

En skillnad på 45 och 50 procent är liten men inte betydelselös, men det är den borttagna rabatten på enkelbiljetter som utgör den kanske hårdare smällen.

Svensk Ungdom i Helsingfors önskar att HRT-regionen skulle göra en satsning på studerande i stället för att följa regeringens väg med mera nedskärningar.

– Helsingfors ska vara en stad som sporrar till klimatsmarta resor och studerande ska uppmuntras till att använda kollektivtrafik även sporadiskt. De som brukar cykla men lämnar cykeln hemma i slaskväder måste nu välja mellan att betala en periodbiljett de inte använder tillräckligt eller fullt pris på enkelbiljetter. När det lönar sig att välja en periodbiljett försvinner möjligheten att välja färdmedel på basis av väder och humör, säger ordförande Matias Hertzberg.

Matias Hertzberg, ordförande för SU i Helsingfors.

World Student Capital, ett nätverk för huvudstadsregionens studerandekårer, har försökt få politikerna i HRT:s styrelse att tänka om men måste se sig besegrade.

– Vårt mål var att bevara rabatten på 50 procent för alla biljettyper. Vi anser att HRT har överskattat kostnaderna för en rabatt utan åldersgränser, säger WSC-nätverkets ordförande Otto Rosenlund i ett pressmeddelande.

I bland annat Otnäs är det för studerande som bor och studerar där mycket vanligt att resa in till Helsingfors centrum med en enkelbiljett. Nu måste de fatta ett beslut: är en periodbiljett nödvändig, eller gäller det att betala fullt pris för sporadiska enkelbiljetter?

Lauri Seppäläinen, styrelsemedlem i Aalto-universitetets studentkår, säger till Studentbladet att AUS är besvikna på beslutet.

– Borttagandet av åldersgränsen är bra ur ett jämställdhetsperspektiv, men det är tråkigt att dess pris måste betalas av studerande. Vi anser att studerande som är över 30 år skulle ha kunnat inkluderas i det nuvarande systemet så att man bättre skulle ha fått en uppfattning om vad det egentligen kostar.

Kommentera