Illustration: Lars Högström

Näthandelns tredubbla lådor och mikromatens plastförpackningar är i dag stora miljöutmaningar.

Artificiella flottor av plastpåsar som guppar runt, nyhetsbilder på skadade djur. Du kan antagligen se framför dig en inre bild av plast som obehagligt flyter omkring i havet. Uppskattningsvis hamnar runt 8 miljoner ton plast i haven varje år. Samtidigt är det omöjligt för oss alla att plötsligt bli zero waste-ivrare med endast några futtiga skräp sparade som någon slags reliker i syltburkar av glas. Just därför behövs miljövänliga förpackningar som industristandard.

Krävande konsumenter

– Om man ser på utvecklingen med en allt mer växande trend för ekologisk och hälsosam mat, kan man se att det också påverkat konsumentens intresse för att välja naturliga förpackningsmaterial såsom kartong, säger Cyril Drouet, design- och innovationsledare vid Metsä Board.

Cyril Drouet.

Det är ingen överraskning att Drouet förespråkar kartong. Finska Metsä Board är en av Europas ledande kartongtillverkare. De arbetar aktivt för att skapa mer miljövänliga och hållbara förpackningar, till exempel genom designtävlingen ”Better with less”. Mellan år 2009 och 2016 har de minskat sitt koldioxidutsläpp med cirka 45 procent. Metsä Boards stigande aktiepriser vittnar om att det också ekonomiskt kan vara lönsamt. En av företagets uppfinningar är engångspappersmuggen ”Lidloc”, där locket viks ihop av muggens kant så att inget separat plastlock behövs.

Smart.

Jag har själv i tid och otid förkunnat att jag minsann inte behöver futtiga plastlock, för att sedan några minuter senare spilla brännhett te över halva mig när jag rusar till föreläsningen.

Fungerande paket

Innovativa sätt att tillverka förpackningar är det som lockade Cyril Drouet till Metsä Board från hans tidigare arbetsplats som också var inom produktdesign. Han har jobbat med kunder som McDonald’s och Unilever.

– En produkts paket både skyddar produkten och berättar mycket om varumärket. För T2 designade vi till exempel en fruktformad förpackning för fruktte, helt utan lim, berättar Drouet. Ett annat exempel på bra design är företaget Fuseproject, som valde att designa skopåsar i stället för skokartonger åt Puma. Initiativet har sparat upp till 8500 ton papper per år och cirka en miljon liter vatten. Dessutom kan skopåsarna återanvändas till andra skor och till slut fullständigt återvinnas. Det är inspirerande!

En av de stora utmaningarna i dag är att designa förpackningar för näthandel.

– Våra främsta utmaningar i arbetet är att designa förpackningar som faktiskt är praktiskt genomförbara och som inte kostar för mycket, säger Drouet. Samtidigt jobbar vi hela tiden med att skapa förpackningar som är fysiskt lätta, och som ändå ger en trevlig kundupplevelse. Särskilt i fråga om lyxprodukter väljer konsumenter hellre fina än miljövänliga paket.

Enligt Drouet är det viktigt att förpackningar är kundvänliga och enkla att använda.

– Ett exempel på dålig inpackning är de flesta mikromatsförpackningar, med sin tätt förslutna plast. Den genomskinliga plasten är svår att återvinna, men det är också jobbigt att öppna plasten och man kan sällan göra det utan sax eller andra hjälpmedel. I värsta fall är mikromat rentav farligt.

Cirkeln ska slutas

Drouet återkommer i sina kommentarer om produktdesign till design som tar i beaktande produktens hela livscykel – från produktion till att förpackningen en dag förhoppningsvis återvinns.

Ett annat initiativ som jobbar enligt samma tankesätt är den brittiska stiftelsen Ellen MacArthur Foundation, som nyligen ordnade en tävling för att skapa plastförpackningar som inte skadar miljön. Prissumman som delades mellan de fem vinnarna var en miljon dollar och priset delades ut i samband med World Economic Forums prestigefyllda möte i Davos i Schweiz. Mikroplaster tilltalar alltså också företagsledare och kändisar. En av vinnarna var Teknologiska forskningscentralen VTT.

VTT har skapat en påse gjord av cellulosa som passar bra för torr mat, till exempel müsli eller kryddor. Påsen ersätter plastpåsar, nedbryts lättare än dagens bioplaster och förlänger dessutom produkternas hållbarhetstid.

– Vi räknar med att materialet kan användas kommersiellt inom 3-5 år, skriver VTT:s forskningsprofessor Ali Harlin i ett pressmeddelande.

Om skribenten
Publicerad
mars 22, 2018

Kommentera